maandag 21 juli 2014

Zomerlectuur

Ik lees graag. Hoewel ik niet meer zo intensief lees als vroeger in mijn puberteit toen ik zeeën van tijd had en meerdere boeken per maand verslond, ligt er altijd een boek op mijn nachtkastje. Tussen twee boeken door is er onrust en verlangen naar een nieuwe wereld waar ik me in kan verliezen. De zoektocht naar een goed boek is soms frustrerend en hoewel suggesties van andere mensen erg subjectief zijn en toch niet net dat bevatten waar je zelf naar op zoekt bent, geef ik hierbij toch graag mijn eigen top 5 van gezellige zomerlectuur. Want bij elk seizoen horen andere boeken! Dat is evident.




1. Judith Lennox- Het winterhuis

Verhaal: Drie vriendinnen dromen in het voorjaar van 1928 op de veranda van het winterhuis van de toekomst. Het leven na de middelbare school, van studeren of werken, trouwen en kinderen krijgen. Ze beloven vriendinnen te blijven en de belangrijke mijlpalen in het leven van een vrouw samen te vieren. Maar opgroeien betekent ook uit elkaar groeien en in de woelige jaren tussen de twee wereldoorlogen slaan ze alledrie een andere weg in. Ondanks al het verdriet en de vreugde die het leven voor hen in petto heeft verliezen ze elkaar niet uit het oog en ook na vele jaren blijft hun vriendschap intact.


Lezen want: Een zomer is voor mij niet compleet en dus geen zomer zonder een boek van Judith Lennox. Haar verhalen spelen zich vaak af tegen de achtergrond van de Tweede Wereldoorlog en volgen een paar hoofdpersonages doorheen enkele decennia van hun leven. De plot is vaak voorspelbaar en soms hopeloos romantisch, maar Judith's schrijfstijl neemt je wel helemaal mee. Laat je niet afschrikken door de suffe covers die ze er voornamelijk bij de laatste romans opkleven en begin eens met Het Winterhuis, mijn eerste Judith Lennox ooit. Goed nieuws voor de fans, want elk jaar is er een nieuw boek!

2. María Dueñas - Het geluid van de nacht

Verhaal: Dit boek voert je door de even kleurrijke als aangrijpende geschiedenis van Spanje, Marokko en Portugal en de Tweede Wereldoorlog. Het vertelt het verhaal van Sira Quiroga, een eenvoudig meisje dat uitgroeit tot een couturière van aanzien en tot een geheim agent.


Lezen want: Wie zijn kennis over de Spaanse burgeroorlog wat wil bijschaven zonder al te veel in de feiten te vervallen, is bij dit boek aan het goede adres. Fantastisch geschreven! Doet een beetje denken aan 'De schaduw van de wind' van Carlos Ruiz Zafón (cover inclusief), maar toch anders.

3. Stefan Brijs - Post voor mevrouw Bromley

Verhaal: Augustus 1914. In Londen melden duizenden jongemannen zich aan om te gaan vechten tegen de Duitsers. Martin Bromley, zeventien en te jong voor het leger, probeert de twee jaar oudere John Patterson te overtuigen samen in dienst te gaan, maar die wil zijn droom om te gaan studeren niet opgeven. Uiteindelijk slaagt Martin er met een list in naar het front te vertrekken en blijft John achter in een stad waar de druk op deinstweigeraars toeneemt.


Lezen want: Het valt misschien op dat ik graag boeken lees die zich rond de Wereldoorlogen afspelen? (Zal de invloed van F. zijn die mij altijd meetroont naar bunkers en militaire musea. Wij vullen elkaar daarin overigens perfect aan, want F. interesseert zich in alles wat zich aan het front afspeelt, ik vooral in de verhalen van de thuisblijvers en de vrouwen van die tijd.) Maar goed, Eerste Wereldoorlog deze keer, dus met de herdenking van '14-'18 een ideaal moment om je eens te verdiepen in het leven van de Vlaamsche soldaat.

4. Carol Goodman - Het meer van de meisjes

Verhaal: Twintig jaar geleden vluchtte Jane Hudson na een verschrikkelijke tragedie van de Heart Lake School voor Meisjes. Een week voordat ze zou afstuderen pleegden twee meisjes zelfmoord. Jane draagt als enige de last van een gruwelijk geheim dat tientallen jaren verborgen bleef in de diepte van Heart Lake. Nu keert Jane terug als lerares en hoopt ze een nieuwe start te maken. Maar onheilspellende boodschappen uit het verleden doen de herinneringen naar boven komen. Dan sterven er opnieuw jonge, angstige meisjes en stukje bij beetje komt de verpletterende waarheid aan de oppervlakte.


Lezen want: De setting van dit boek - afgelegen meisjesinternaat in de bossen - is vreselijk sfeervol en draagt zo al bij tot de spanning in het verhaal. Doet erg denken aan 'De verborgen geschiedenis' van Donna Tartt, mijn all time favourite en het enige boek dat ik om de zoveel jaar nog eens terug lees (trouwens meer een herfst- of winterboek en ontbreekt daarom in dit lijstje :-) ). Het boek is wel niet meer te verkrijgen en ik heb zelf serieus wat zoekwerk gedaan om mijn eigen exemplaar te pakken te krijgen. Naar de bibliotheek dus!

5. Meg Wolitzer - De interessanten

Verhaal: Op een zomerkamp in 1974 sluiten vijf leeftijdgenoten een levenslange vriendschap. Jules - van eenvoudige komaf - is het buitenbeentje in het groepje van creatieve en welgestelde vrienden die zichzelf De Interessanten noemen. Ze dromen allen over een succesvol en artistiek leven, maar de reis van jeugd naar volwassenheid loopt heel anders, vol compromissen, geheimen, leugens en ongelijkheden.


Lezen want: Dit boek sleept je helemaal mee in de levens van de hoofdpersonages en schotelt je een aantal herkenbare situaties voor. Heel interessant. ;-)

Leestips zijn altijd welkom in de comments, want de zoektocht naar goede boeken is nooit volbracht!

2 opmerkingen:

  1. Bedankt voor deze tips. Vooral het meer van de meisjes spreekt mij aan. Jammer dat het niet meer te krijgen is. Ik zoek het eens op in de bib. Post voor mw Bromley,las ik ook. Oorlog en Terpentijn al gelezen ? Ik las deze twee boeken quasi vlak achter mekaar, slechts een ander luchtig boek kwam er tussen, ook een aanrader !
    Lieve groetjes,
    CreativEls
    http://koekjehaakjemaakje.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Succes met de zoektocht, het is zeker de moeite! :-) Ik heb oorlog en terpentijn meteen al aan mijn te-lezen-lijstje toegevoegd. Bedankt voor de tip,ik had er elders ook al goede dingen over gehoord!

    BeantwoordenVerwijderen